Day 6: Everything is chill, take time!

17 april 2018

Het laatste onbijt voor Edwin gemaakt en even lekker samen ontbeten! Daarna hem geknuffeld en uitgezwaaid, daarna verder met de orde van de dag. Na wat voorbereidingen voor het PAP toernooi, afgesproken de scooters te laten maken! Nou 4 van de 5 waren aan de beurt, dus op naar de maker! Bij een local tentje neer geploft om de scooters te laten maken en ondertussen mochten we wachten, dat is schijnbaar de normale gang van zaken.. na twee uur in de warmte (zonder drinken) en Daisy weer wakker werd, besloten om tussendoor maar ergens wat te gaan drinken. Erg leuk onder het wachten zagen we nog een groep fietsers, wat erg uitzonderlijk is, met vlaggen etc aan de fiets. Dit bleken fanatiekelingen te zijn die van Java naar Bali fietsen om op familie bezoek te gaan ofzo (zo'n 1000 km). RESPECT! Er zat gelukkig een leuk tentje dichtbij waar we wonderbaarlijk genoeg heen konden lopen (normaal heb je overal de scooter nodig)! Nou dan toch maar lunchen in de hoop dat de scooters bij terug komst klaar zouden zijn! Erg leuk, ik had zelf nog niet echt buiten de deur gegeten, met handen en voeten besteld haha maar heerlijk gegeten en leuk om mee te maken. Na het eten op hoop van zegen terug gegaan naar de scooters en wat een geluk ze waren klaar! 1 van de scooters moest naar de dealer, dit deed Pak Ronny (huisbaas) gelukkig! Die scooter was pas na 8 uur wachten klaar! Een groot verschil dus hier, tijd is voor hen geen geld, zelfs geen probleem haha. Onder de lunch hadden ze mij wat Balinees geleerd zoals salamat pagi (goedemorgen) en trima kasi (dank je wel). Nou eindelijk haha, dus netjes bij de scooters geprobeerd: trima pagi haha (geen woord)🙈

Terug bij het tehuis iedereen bij elkaar getrommeld om naar de lokale markt te gaan! Bijzonder om dit te zien! Veel kraampjes, iedereen een klein stukje en erg goedkoop. Hutjemutje op elkaar, maar toch vriendelijk en niet opdringerig! De kinderen eten hier bijna geen fruit, want dat is voor het tehuis best duur, dus wij hadden bedacht om fruit voor smooties te gaan halen! Zo gezegd, zo gedaan, gezellig zo met elkaar! Natuurlijk de kids daarna weer getrakteerd op een ijsje en besloten dat de helft verder naar de rivier zou gaan. De kinderen hebben hier ook last van de warmte, bijzonder maar daarom dragen ze veel lange kleding! Wij doen natuurlijk het tegenovergestelde en gaan natuurlijk ook weer voor een frisse duik! Onderweg was het weer 'wauw amazing' wat een uitzicht en wat mooi groen, zowel de rijstvelden als bloemen etc. Onderweg een heerlijke verfrissende plensbui op ons hoofd gehad, HEERLIJK!😍😂 De omgekeerde wereld, de jongens doen dan gauw de kleren in de buddy haha!🙈 net voor de rivier is een brug waar wat planken etc. missen, dus voor mij een uitdaging om er voor het eerst alleen overheen te rijden! Wauw alles is goed gegaan, gauw parkeren en jahoor de volgende en nog betere plensbui. Gauw toch even schuilen, gelukkig stond er een hutje op de hei🙈 van daaruit foto's gemaakt, wat mooi zeg alles en veel schik gehad om de mini banana's! Toen het wat droger werd, naar beneden geklommen om van de rivier te genieten! Zonder bekini, dus dan maar lekker met onze kleren erin! Vervolgens weer terug klauteren naar boven en weer terug naar het tehuis.

Ff een bak koffie en dan de vierde poging tot siësta houden.. de jongste kwam al aan met badmintons, dus toch maar badmintonnen! Heerlijk samen met de kleinsten het hollandse vakantiegevoel voor mij beleefd! Ondertussen oefenen met het in Engels tellen. De potjes met de kleinsten werden al gauw afgewisseld met een fanatieke pot tegen 1 van de oudsten.. Ik dacht dat het hollands was hahah maar niet en zo hé deze kids kunnen er wat van🙈 gauw even douchen voor het eten na het uitpuffen😂 daarna was het alweer tijd voor het huiswerk uur! Ondertussen gingen er wat kinderen weg om Wi-Fi op te zoeken, zo er zijn dus ook nog kinderen zonder internet (hier bijna allemaal). Wij bij het tehuis zoeken naar internet om met iedereen te socialisen en deze kids ergens op zoek naar Wi-Fi om hun huiswerk te kunnen doen, dit vind ik een best gek idee. Ondanks dit doen ze het heel getrouw en zien hun het als de normaalste gang van zaken! Het huiswerk maken is ook zeer bijzonder, de lesstof van de kids.. dit is gebaseerd op welke boeken ze krijgen.. dus de jongste (9) krijgt wiskunde op niveau vwo 2. Geen wonder dat de kids het niet snappen, anderen hebben boeken van universitair niveau! Gek, zo zie je maar hoe alles wat voor ons normaal is, hier totaal niet zo is!

We hebben besloten meer Engels te gaan geven, een paar privé lesjes of niveaugroepen te gaan
maken. De dag weer lekker met elkaar afgesloten en met 1 van de oudste kinderen. Deze jongen werkt namelijk elke dag van 9-3 en van 7-11 en 1 keer in de week heeft hij een avond en ochtend vrij (plus 3 dagen in de maand). Hij werkt daarnaast nog elders, om zijn familie goed te kunnen onderhouden! Van zijn loon betaad hij meer dan de helft aan zijn ouders, ook voor zijn zusje! Knap om op die leeftijd je ouders te onderhouden!