Day tree! The day we did it!😍

14 april 2018

Vroeg uit de lakenzak om het ritueel mee te maken. 5.00 uur uit bed, de muziek staat al aan. Eerst beginnen met schoonmaken, daarna opfrissen en ontbijten. 08.00 uur begint onze eerste Engelse les bij de Kindergarten, we hadden al gezien dat het twee kleine klasjes waren. Toen we aankwamen waren de kids nog bezig met de gym! Heel leuk om dit te zien, dat vonden ze ook van ons! Ze waren erg afgeleid en bleven steeds even kijken en zwaaien😊. De gymles kwam ten einde en alle kids gingen naar binnen, eerst buiten nog allemaal de slippers uit en de klas in! Verrassing alle kids in 1 lokaal, kleine mistelling, ongeveer 40 kids om de les mee te doen! Best veel voor de eerste keer haha! Gelukkig hadden we besloten dat we zouden beginnen met een liedje, voorwerpen bij elkaar gezocht, liedje geschreven en de engelse woorden op a4tjes geschreven. Kort voorstellen en beginnen met zingen, het scheelt dat we dit beiden leuk vinden en veel ervaring hebben voor de klas😂 alles moet een eerste keer zijn en gelukkig kregen we ondersteuning van de echte juffen! De liedjes waren al gauw geleerd, toen werd het tijd voor wat improvisatie! Vragen of de kinderen een voorwerp wouden bedenken om over te zingen, maar zowel in het Engels als met onze handen en voeten lukte het ons niet om deze vraag beantwoordt te krijgen, dan maar zelf wat bedenken..

Green, green, green, the chair is green
The chair is green, green, green.

Lekker simpel, maar voor veel kids al moeilijk genoeg. Verschillende varianten hebben we geprobeerd, dit was erg leuk! Overigens ook leuk dat het een lied is dat de hele dag in je hoofd blijft hangen😂 De lerares vond dat we wel langer door mochten gaan, dus toch nog maar een spel met legoblokjes geprobeerd. Wat voor het ene groepje erg gemakkelijk ging en het andere wat meer (heel veel) hulp nodig hadden! Toch was het super om ze zo bezig te zien, maar waren we ook blij dat de eerste keer er op zat! Trots op onszelf dat het ons gelukt was verlieten we de kindergarten om nog even te genieten!

We wouden nog even de supermarkt bezoeken, maar ondertussen kwamen we bij de kok terecht. Jitska was al druk aan het helpen en ook ik heb nog even geholpen met snijden van het middag eten. Heel gek, maar heerlijk om dit even te doen! Nog even op de foto met ibu en toen vertrokken naar de supermarkt.

Onderweg een paar keer gestopt om eindelijk foto's te kunnen maken. Met de mannen gaat dit vaak niet, dan zijn we veelal te druk met ze bijhouden!🙈 lekker even met ons tweeën op pad, de supermarkt in. Even wat dingen bij elkaar gezocht en daar kwam de grote schrik.. als een gek de winkel uit rennen, op weg naar mijn scooter. Wauw, mijn mobiel zat nog netjes in het vakje van de scooter, pfieeuww! Alle mensen helemaal verbaasd, hoogstwaarschijnlijk lopen we hier niet zón gevaar qua diefstal, als we thuis gewend zijn!

Inkopen gedaan en een groot gedeelte van he centrum gezien🙈 we waren namelijk opzoek naar een paar extra korte broekjes! Na een paar keer verkeerd gereden te zijn toch maar wat hulp van andere vrijwilligers ingeschakeld en zijn we op de juiste plek beland. Onderweg werd ons vaak hulp geboden, super! Trots dat we waren dat we de weg terug hadden gevonden en goed en wel weer terug waren bij het tehuis!

Even een korte siësta gehouden en nog even met de meiden overlegd om eind van de middag weer naar de supermarkt te gaan voor wat nagellak! Zo gezegd zo gedaan, lekker met zn allen op de scooters weer naar de winkel. De meiden mochten 5 nagellakjes uitzoeken met de daarbij horende spullen, de meiden twijfelden eerst maar toch 5 mooie kleuren uitgekozen met de daarbij horende spullen! Nog iedereen even getrakteerd op n icecream en terug naar het tehuis! Gezellig met zn allen en ibu de nagels gelakt, zelfs de tenen moesten gebeuren! Op en af, ze hebben zich er een lange tijd goed mee kunnen vermaken! Super, zelfs 1 van de jongens wou het proberen🙈 daarna de nieuwe vrijwilligers verwelkomt, leuk we zijn nu met vijf!

Na het eten werd het dan tijd voor onze eerste Engelse les aan de kinderen van het tehuis! Ons plan was 'hangman' te doen, gelukkig kenden de kinderen dit al! Na een paar woorden van ons mochten de kids het zelf proberen! Leuk om te zien hoe ze dit samen doen, om meer duidelijkheid te krijgen en extra te oefenen moesten de kids een letter en een woord beginnend met die letter zeggen. Dit was voor sommigen best pittig, maar wel een leuke sfeer. Tijd voor het tweede spel, we hadden bedacht om de groep in teams te verdelen en dat de groepen de Engelse voorwerpen moesten zoeken! Beginnend met een spoon, skirt, tooth brush, helmet etc! De jongens waren vooral erg fanatiek en het ging ook best een beetje lomp, later kwamen de meiden ook wat meer los! Wij hadden natuurlijk niet verwacht dat ze zo fanatiek waren en dat maakte het uiteindelijk nog gevaarlijk ook! Want wij dachten we pakken woorden die veel gebruikt worden... dus knife kwam er in voor niet aandenkend dat ze met koksmessen zouden gaan rennen en geen gewone messen kennen haha.. naar veel lachen en geouwehoer het spel beëindigd en nog even met iedereen na gekletst! Toen de kids gingen slapen nog even met de vrijwilligers genoten van een paar unieke biertjes en nog ff gefacetimed met het thuisfront! Wat door de tijd erg mooi kon, want hier was het rond 1 uur en bij jullie 6😊

1. Janette Heijkamp:
    14 april 2018
    Wat een verhaal weer!! Succes verder en pas goed op jezelf!
  2. Henriette:
    14 april 2018
    Super gezellig om te lezen.